Selamat Datang Ke Blog Lembah Tua

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَن الرَّحِيْمِِ
Segala puji-pujian milik Allah subhanahu wa Ta'ala yang jua pentadbir sekelian alam.Allah subhanahu wa Ta'ala jualah yang memiliki panji kemuliaan dan ketinggian.Tiada yang seumpama-nya.Dia-lah yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui segala-galanya.Selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw,penghulu semua Nabi,pembawa cahaya hidayah yang menerangi kegelapan jahiliyyah,kekufuran,kesesatan dan kemaksiatan,juga ke atas ahli keluarga dan para Sahabat Baginda radiyallahu 'anhum ajma'in serta yang mengikuti mereka dengan ikhlas hinggalah ke hari Kiamat.

Rabu, 15 April 2015

PERJALANAN MENUJU ALLAH

SUATU PERJALANAN
Suatu Perkongsian-Perjalanan Menuju Allah
ALAM MALAKUT
Rahsia segala rahsia
Fakir yang hina, haqir lagi jahil mula berbicara dengan Taufiq yang diberikan oleh Allah Taala.Bermula segala puji-pujian kesempurnaan itu hanya tertentu buat Allah ‘Azzawalla. Terpukau pandangan jiwa dengan keindahan HikmahNya, tercenggang Ruh menatap Keagungan Wajah Uluhiyyah dan RububiyyahNya, silau mata hati dengan pancaran Nur Makrifat yang menyelak tabir kebatilan membukakan rahsia-rahsiaNya yang terpendam. Dialah Rabbul Jalil Yang menyirami kegersangan jiwa hamba-hamba pilihanNya dengan hujan laduni yang membenihkan biji hikmah; lantas bercambah, berputik, yang seterusnya memaniskan buah yang masak ranum untuk disantap sebagai penyataan kurniaNya Yang melenyapkan segala asma dan rusum untuk memerikannya. Dan berkat selawat dan salam buat junjungan besar Sayyidil Mursalin, Nabi Muhammad SAW; dan ahli keluarganya, sahabat-sahabat dan para siddiqin serta sholihin serta para guru yang arif; semoga kaki yang mengatur langkah ini berada pada jalan-jalan baginda dan mereka yang dibimbing ke arah “jalan yang lurus”.Ketahuilah olehmu wahai saudaraku, perkataan orang-orang Arif bukanlah seperti makluman isu pembaca-pembaca berita, atau catatan para wartawan pada media cetak, malah kalam-kalam mereka adalah pancaran isyarat-isyarat di alam sana yang di sebut juga sebagai Alam Ghaib atau Alam Tinggi.
Pancaran ini pula melekat atau tertancap kepada hati mereka yang telah hidup “Sir” nya. Dengan itu, apa-apa yang diucapkan adalah merupakan sesuatu yang tinggi lagi mulia. Ketinggian dan mulianya sesuatu pengucapan itu sebenarnya diukur atau dinilai berdasarkan kehalusan maknanya yang tersirat serta “dalam maksudnya” yang berlapis-lapis tersembunyi di samping bertebaran idea-ideanya yang berpaksikan Ketauhidan.
AlLah berfirman di dalam Hadis Qudsi:“Hai hambaKu, bila engkau ingin masuk ke HaramilKu (Haramil Qudsiyah), maka engkau jangan tergoda oleh Mulki, Malakut, Jabarut; kerana•
alam Mulki adalah syaitan bagi orang Alim;•
alam Malakut, syaitan bagi orang Arif;•
alam Jabarut, syaitan bagi orang yang akan masuk ke alam Qudsiyah”.
Saudara telah bertanyakan tentang kekaburan dan makna-makna yang tersirat di sebalik Firman Allah di atas sebagaimana yang terdapat dalam bicara yang berkaitan dengan “Hal Rahsia Diri”. Bukannya satu pekerjaan yang mudah untuk mencungkil sesuatu yang terpendam “di dasar yang dalam” kerana pekerjaan ini adalah pekerjaan orang-orang ahli dalam menyelam dan tahu selok belok lautan tempat di mana tersimpannya mutiara-mutiara bernilai.
Selebihnya pekerjaan ini hanyalah untuk mereka yang “ahli” dengannya. Untuk mencapai kesempurnaannya pula, tidaklah cukup dengan sekadar ilmu pengetahuan semata-mata; kerana ia merupakan sesuatu yang hanya dapat dicapai dengan “zauk” dan “wujdan” di mana segala asma dan rusum(isyarat) tidak dapat memperihalkan.Demikianlah hal yang bersangkutan dengan rahsia-rahsia ini. Maka kupasan di sinilah hanyalah sebagai sentuhan dalam tahap ilmu pengetahuan semata-mata yang dikutip dan dihimpun dari kata-kata ahli sufi yang kaya dengan pengalaman keruhaniannya. Tidak lebih dari itu dan sememangnya ia tidak akan dapat melangkah ke sempadan yang satu lagi itu tanpa Rahmat dan KurniaanNya. Jika ingin sesuatu itu terhurai dengan nyata, maka kita mesti keluar dari semua alam ini dan pembatasan(barzakh) yang ada, mematikan diri dan hidup dengan “Sir” atau rahsia diri kita. Kita akan bincangkan mengenai “Sir” ini dalam bicara berikutnya kerana sememangnya ia amat berkait rapat dengan perbincangan ini. Sebelum itu, marilah kita bicarakan mengenai “Haramil Qudsiyah”.
1. Penerangan Mengenai Haramil Qudsiyah.AlLah berfirman di dalam Hadis Qudsi:“Hai hambaKu, bila engkau ingin masuk ke HaramilKu (Haramil Qudsiyah), maka engkau jangan tergoda oleh Mulki, Malakut, Jabarut; kerana•alam Mulki adalah syaitan bagi orang Alim;•alam Malakut, syaitan bagi orang Arif;•alam Jabarut, syaitan bagi orang yang akan masuk ke alam Qudsiyah”.Ada beberapa istilah dan idea-idea yang berkaitan dengannya perlu dimengertikan terlebih dahulu kerana apabila kita mengetahui dan memahaminya, maka mudahlah untuk kita mentafsirkan atau menyelongkarkan rahsia-rahsia makna dan kiasan berhikmah yang terdapat dalam Kalimah berhikmah Firman Allah tersebut. Itupun hanya sebahagian kecil darinya sahaja sekadar yang direzekikan oleh Allah, Tuhan Yang Maha Mengetahui. Selebih dari itu adalah untuk hamba-hambaNya yang terpilih sahaja dan selebihnya lagi hanya Allah jua Yang Maha Mengetahui maksud dan rahsia-rahsianya yang sebenar. “Sesungguhnya barangsiapa yang Allah tidak berikan cahaya, maka tidaklah ada cahaya baginya”. (Al-Quran)Haramil Qudsiyah disebut juga oleh ulama Sufiah sebagai Hadrat Qudsiyah yang membawa makna “tempat yang berkehendak menyucikan semata-mata”. Inilah tempat bagi kesudahan seorang
salik yang digelar sebagai “Washil IlaLah” atau sampai kepada Allah. Untuk menjelaskan dengan lebih terperinci lagi hal-hal yang berkaitan dengan Haramil Qudsiyah atau Hadirat Qudsiyah adalah perkara yang amat sukar kerana ianya telah masuk dalam sempadan di luar kemampuan ilmu pengetahuan di mana tiada masuk ia di bawah ibarat dan tiada disampaikan oleh isyarat dan tiada memikirkan dia oleh cita hati. Ini adalah kerana tempat itu adalah tempat yang “suci semata-mata”. Suci dalam erti kata bersih dari segala bandingan, ibarat, kiasan dan barang yang boleh diungkapkan dengan kata-kata atau isyarat.


Selasa, 14 April 2015

HEBAT KIASAN ULAMAK.. MEMANG BAGUS UNTUK DIBACA INI..

Suatu hari, datang seorang pemuda ke sebuah Pesantren di Indonesia bertujuan untuk bertemu dengan Kiyai di Pesantren tersebut. Maka berlakulah dialog di antara pemuda dan Kiyai di ruang tamu rumah Kiyai itu...
Pak Kiyai : Silalah duduk anak muda, siapa namamu dan dari mana asalmu?
Pemuda : Terima kasih Pak Kiyai. Nama saya Abdullah dan saya berasal dari Kampung Seberang.
Pak Kiyai : Jauh kamu bertandang ke sini, sudah tentu kamu punya hajat yang sangat besar. Apa hajatnya mana tahu mungkin saya boleh menolongmu?
Pemuda tersebut diam sebentar sambil menarik nafasnya dalam-dalam.
Pemuda : Begini Pak Kiyai, saya datang ke sini, bertujuan ingin berbincang beberapa permasalahan dengan Pak Kiyai. Pendeknya, permasalahan umat Islam sekarang. Saya ingin bertanya, mengapa Kiyai-Kiyai di kebanyakan pesantren di Indonesia, dan Tuan-Tuan Guru di Malaysia serta Pattani dan Asia umumnya sering kali mengajar murid-murid mereka dengan lebih suka mengambil kalam-kalam atau
pandangan para ulama?
Seringkali saya mendengar mereka akan menyebut : “ Kata al-Imam al-Syafiee, kata al-Imam Ibn Ato’illah
al-Sakandari, Kata al-Imam Syaikhul Islam Zakaria al-Ansori dan lain-lain”
Mengapa tidak terus mengambil daripada al- Quran dan al-Sunnah ?
Bukankah lebih enak kalau kita mendengar seseorang tersebut menyebutkan “ Firman Allah taala di dalam al-Quran, Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam di dalam hadis itu dan ini?”
Ulama-ulama itu juga punya kesalahan dan kekurangan. Maka mereka juga tidak lari daripada melakukan kesilapan. Maka sebaiknya kita mengambil terus daripada kalam al-Ma’sum iaitu al-Quran dan al-Sunnah??
Pak Kiyai mendengar segala hujah yang disampaikan oleh pemuda tersebut dengan penuh perhatian. Sedikitpun beliau tidak mencelah malah memberikan peluang bagi
pemuda tersebut berbicara sepuas-puasnya.
Sambil senyuman terukir di bibir Pak Kiyai, beliau bertanya kepada pemuda tersebut,
Pak Kiyai : Masih ada lagi apa yang ingin kamu persoalkan wahai Abdullah?
Pemuda : Setakat ini, itu sahaja yang ingin saya sampaikan Pak Kiyai.
Pak Kiyai : Sebelum berbicara lebih lanjut,  eloknya kita minum dahulu ya. Tiga perkara yang sepatutnya disegerakan iaitu hidangan kepada tetamu , wanita yang dilamar oleh orang yang baik maka disegerakan perkahwinan mereka dan yang ketiga si mati maka perlu disegerakan urusan pengkebumiannya. Betul kan Abdullah?
Pemuda : Benar sekali Pak Kiyai .
Pak Kiyai lalu memanggil isterinya bagi menyediakan minuman pada mereka berdua. Maka beberapa detik selepas itu minuman pun
sampai di hadapan mereka.
Pak Kiyai : Silakan minum Abdullah.
Sebaik dipelawa oleh Pak Kiyai, maka Abdullah pun terus mengambil bekas air tersebut lalu menuangkan perlahan-lahan ke dalam cawan yang tersedia.
Pak Kiyai terus bertanya : Abdullah, kenapa kamu tidak terus minum daripada bekasnya sahaja? Kenapa perlu dituang di dalam cawan?
Pemuda : Pak Kiyai, mana bisa saya minum terus daripada bekasnya. Bekasnya besar sekali. Maka saya tuang ke dalam cawan agar  memudahkan saya meminumnya.
Pak Kiyai : Abdullah, itulah jawapan terhadap apa yang kamu persoalkan sebentar tadi. Mengapa kami tidak mengambil terus daripada al-Quran dan al-Sunnah? Ianya terlalu besar
untuk kami terus minum daripadanya.
Maka kami mengambil daripada apa yang telah dituang di dalam cawan para ulama. Maka ini memudahkan bagi kami untuk mengambil dan memanfaatkannya.
Benar kamu katakan bahawa mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah.
Cuma persoalan kembali ingin saya
lontarkan kepada kamu. Adakah kamu ingin mengatakan bahawa al-Imam al-Syafie dan para ulama yang kamu sebutkan tadi mengambil hukum selain daripada al-Qurandan al-sunnah? Adakah mereka mengambil daripada kitab Talmud atau Bible?
Pemuda : Sudah tentu mereka juga mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah.
Pak Kiyai : Kalau begitu, maka sumber pengambilan kita juga adalah daripada al- Quran dan al-Sunnah cuma dengan kefahaman daripada para ulama.
Pak Kiyai : Satu lagi gambaran yang ingin saya terangkan kepada kamu. Saya dan kamu membaca al-Quran, al-Imam al-Syafie juga membaca al-Quran bukan?
Pemuda : Sudah tentu Pak Kiyai.
Pak Kiyai : Baik, Kalau kita membaca sudah tentu kita ada memahami ayat-ayat di dalam al-Quran tersebut bukan? Al-Imam al-Syafie juga memahami ayat yang kita bacakan.
Maka persoalannya , pemahaman siapa yg ingin didahulukan? Pemahaman saya dan kamu atau pemahaman al-Imam al-Syafie terhadap ayat tersebut?
Pemuda : Sudah tentu pemahaman al-Imam al- Syafie kerana beliau lebih memahami bahasa berbanding orang zaman sekarang.
Pak Kiyai : Nah, sekarang saya rasa kamu sudah jelas bukan?
Hakikatnya kita semua mengambil daripada sumber yang satu iaitu al-
Quran dan al-Sunnah. Tiada seorang pun yg mengambil selain daripada keduanya.
Cuma bezanya, kita mengambil daripada pemahaman terhadap al-Quran dan al-Sunnah tersebut daripada siapa? Sudah tentu kita akan mengambil daripada orang yang lebih dalam ilmu dan penguasaannya.
Ini kerana mereka lebih wara’ dan berjaga-jaga ketika mengeluarkan ilmu.
Hatta Imam Syafie rah. yg bebangsa arab sendiri pun tinggal di perkampungan bani Huzail selama lebih kurang 10 thn semata2 ingin belajar b.arab mereka yg hampir dgn fusha...
Kamu tahu Abdullah, al-Imam al-Syafie radhiyallahu anhu pernah ditanya oleh seseorang ketika mana beliau sedang menaiki keldai , berapakah kaki keldai yang Imam tunggangi?
Maka al-Imam al-Syafie turun daripada keldai tersebut dan mengira kaki keldai tersebut.
Selesai mengira kaki keldai berkenaan, barulah al-Imam menjawab : “ Kaki keldai yang aku tunggangi ada empat”. Orang yang bertanya tersebut merasa hairan lalu
berkata “ Wahai Imam , bukankah kaki keldai itu sememangnya empat, mengapa engkau tidak
terus menjawabnya?”
al-Imam al-Syafiee menjawab : “ Aku bimbang, jika aku menjawabnya tanpa melihat terlebih dahulu, tiba-tiba Allah taala hilangkan salah satu daripada kakinya maka aku sudah dikira tidak
amanah di dalam memberikan jawapan”
Cuba kamu perhatikan Abdullah, betapa wara’nya al-Imam al-Syafie ketika menjawab persoalan berkaitan dunia. Apatah lagi kalau berkaitan dengan agamanya?
Al-Imam Malik radhiyallahu anhu pernah didatangi oleh seorang pemuda di dalam majlisnya di Madinah al-Munawwarah.
Pemuda tersebut mengatakan bahawa dia datang daripada negeri yang jauhnya 6 bulan perjalanan daripada Madinah.
Pemuda itu datang untuk bertanyakan satu masalah yang berlaku di tempatnya.
Al-Imam Malik radhiyallahu anhu, mengatakan bahawa “ Maaf, aku tidak pandai untuk menyelesaikannya”
Pemuda tersebut hairan dengan jawapan Imam Malik, dan dia bertanya : “ Bagaimana aku akan menjawab nanti bilamana ditanya oleh penduduk tempatku?”
Maka kata al-Imam Malik : “ Katakan kepada mereka bahawa Malik juga tidak mengetahui bagaimana utk menyelesaikannya”
Allah.. Cuba kamu lihat Abdullah betapa amanahnya mereka dengan ilmu. Berbeza dengan manusia zaman sekarang yang baru setahun jagung di dalam ilmu sudah mendabik dada mengaku bahawa seolah-olah mereka mengetahui segalanya.
Mereka sungguh mudah membidaahkan perkara2 khilaf dan menolak pandangan2 ulama2 muktabar terdahulu dgn alasan yg pelbagai..
Pemuda : MasyaAllah, terima kasih Pak Kiyai atas penjelasan yang sangat memuaskan. Saya memohon maaf atas kekasaran dan
keterlanjuran bicara saya .
Pak Kiyai : Sama-sama Abdullah. Semoga kamu akan menjadi seorang yang akan membawa panji
agama kelak dengan ajaran yang benar InsyaAllah.
Semoga bermanfaat